De lezer is niet dood

Een schotschrift door Alex Boogers. Als cadeautje gekregen van de Hebban Crew omdat ik recensies voor ze schrijf (weliswaar alleen over kookboeken, maar toch..) Een bijzonder boekje om zo even tussendoor tot je te nemen. Natuurlijk had ik wel een bepaalde verwachting door het woord ‘schotschrift’, maar intussen gebeurde er toch van alles met me tijdens het lezen. Ik was altijd wel een lezer. Maar ik was ook al weer een paar jaar nauwelijks een lezer meer.

Ik vind dat de schrijver zich soms wel erg kort door de bocht uit, maar tegelijkertijd had ik ook steeds het gevoel dat het wel klopt wat hij zegt.

Door mijn lange verleden als docent, weliswaar niet op een Middelbare school, was ik echt gecharmeerd van zijn opmerkingen over functioneren van docenten.

“De docent is een gids, niet zozeer iemand die het altijd beter weet, maar die iets meer heeft gelezen, meer heeft gezien, meer heeft ervaren” en “De docent moet geen compliment verwachten. Geen dankbaarheid. Geen lof. Geen hulde. Hij moet verwachten dat leerlingen doorgaan…”. Ook “De docent moet het vuur elke keer opnieuw aansteken, zonder zelf ooit uit te doven”.

Dat zijn zinnen die in mijn ogen ook gelden voor andere gebieden dan boeken en lezen, maar zijn zeker belangrijke eigenschappen die voor het aanmoedigen van jonge mensen om buiten hun dagelijkse beslommeringen te leren kijken heel belangrijk zijn.

En terwijl ik dit schrijf komen het 2e en 3e boek van Das Mag binnen vanwege mijn kleine bijdrage aan het kunnen starten van deze nieuwe uitgeverij. Lezen dus, opnieuw belangrijk.

De lezer

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

