Het smelt

Wat een prachtig en verschrikkelijk boek. Bij sommige scènes kon ik nauwelijks verder lezen vanwege teveel pijn in mijn buik. Toch heb ik alle gebeurtenissen goed laten doordringen. Zo pijnlijk, zo “hoe is het mogelijk”, zo “hoe kon dit maar doorgaan zonder dat iemand ingreep”.

En tegelijkertijd het aanvaarden van de dorpse mentaliteit daar en toen in Vlaanderen. Het inzien dat het ook echt zo kon gaan.

Er waren momenten dat ik niet verder wilde lezen, maar heb het (natuurlijk) wel gedaan. De schrijfstijl van deze nog jonge schrijfster, Lize Spit, bleef dwingend tot het einde.

Toen ik het boek uit had op zondag, net voor ik moest gaan koken, was ik nog een tijdje ontdaan over wat er allemaal gebeurd was, en moest me realiseren dat het toch echt een roman was. Ook een beetje ontdaan over dat iemand zo jong, zo’n boek moest/kon schrijven. Maar, prachtig!

En waar het over gaat? Bijna niet samen te vatten. Over drie kinderen in een dorp die in hetzelfde jaar zijn geboren en daardoor erg op elkaar zijn aangewezen, 2 jongens, 1 meisje. Ook over de verschrikkelijke thuissituatie van het meisje. En uiteindelijk vooral over hoe de jongens naar hun puberteit toe dingen doen waar het meisje aan mee moet doen of geen ‘vriendjes’ meer met ze kan zijn. En ze doen echt heel nare dingen! Lees maar zelf.

Deze bijzondere uitgave heb ik omdat ik een kleine bijdrage heb geleverd aan de start van uitgeverij Das Mag.

Hier nog een mooi interview met Lize Spit.

HetSmelt

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

