Schuld

Al weer een boek uit. Voor de Hebban Challenge had ik er 40 opgegeven, maar als het zo doorgaat worden het er wel meer dit jaar.

Schuld heb ik in één dag uitgelezen. Wat zegt dat mij nou. Regelmatig dacht ik “Dat is mijn wereld niet. Ik weet niets van al dat gedoe in de stad en waarom zou ik erover willen lezen ver weg in mijn dorp”. Al lang volg ik PlaneetvandenB via een nieuwsbrief in mijn mail. Altijd met veel interesse en vaak een glimlach. En nu dan dit boek. Ik heb het boek omdat het een van de drie boeken is die uitgeverij Das Mag heeft toegestuurd aan de mensen die het oprichten mede mogelijk hebben gemaakt. Ik heb geen van de eerdere boeken van Walter van den Berg gelezen. Wist niet wat me te wachten stond.

Achteraf grappig dat hij een nieuwsbrievenserie Tuinstad is begonnen, dichtbij het gegeven van Schuld, waar ik met belangstelling van heb kennis genomen.

Goed, dit boek dus. Kleine en iets grotere criminaliteit, gezins- en familiedrama, eenzame mensen, meelij met de zoon Kevin. Je zou zo’n vader hebben en een weggelopen moeder. Maar ook, zo’n vader die toch z’n best doet om er iets van te maken. Omdat ik echt nauwelijks een idee heb van die manier van leven die wordt beschreven weet ik niet of een en ander dichtbij de mensen komt waar het om gaat. Mijn indruk is dat dat wel zo is. En dat maakt dat ik toch zonder stoppen het boek achter elkaar heb uitgelezen. Geboeid door die mensen en hun geploeter. Hun poging om er iets van te maken ondanks alles. Blijvend nieuwsgierig naar de afloop. En met een vragend gevoel wat er nou toch van die intelligente jongen terecht moet komen, die inmiddels in criminele handel is terechtgekomen. Roman Sia, roman. Bedacht door een schrijver. Boeiend sluitend verhaal.

En de titel, helemaal juist. Maar daar moet je het boek dan maar zelf voor lezen. Zeer de moeite waard.

Nagekomen bericht: recensie; op andere site.

Schuld

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

