De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry

Wat een boek. Al uitgegeven in 2012 en geschreven door Rachel Joyce. Ik heb het volledig gelezen op mijn MacBook omdat ik het binnen heb gekregen via Elly’s Choice waar je voor 2,99 per maand 10 e-boeken kunt downloaden die weliswaar voor je worden gekozen, dus je hebt geen zeggenschap over welke boeken dat zijn. Ze zijn opgeslagen in Adobe Digital Editions 3.0. Ik moet nog regelen dat ik ze ook op de iPad kan lezen 🙂.

Het boek. Een soms wel erg uitgesponnen verhaal over een man die een voetreis maakt door heel Engeland om een oud-collega te bezoeken en ontmoeten die binnenkort aan kanker zal sterven. Door zijn pijnlijke verleden en sinds kort met pensioen, ontstaat er een gevoel dat hij haar kan redden als hij naar haar toe zal wandelen.

Vele gebeurtenissen onderweg, veel herinneringen aan pijnlijke zaken in zijn verleden, een ernstig verstoorde relatie met zijn vrouw, het leidt allemaal tot een climax waarbij de echtelieden elkaar ‘terug vinden’ om de rest van hun leven samen in een soort rust door te kunnen brengen. En natuurlijk sterft de gezochte vrouw wel, maar niet voordat hij is gearriveerd en zij rustig kan gaan.

Een roman die aan de ene kant de waarde van het bestaan in kleine dingen zichtbaar maakt, aan de andere kant wel wat sterk is aangezet in emoties bij de verschillende personen die een rol spelen. Maar goed, toch met liefde uitgelezen. Het voelt goed om ook aandacht te hebben voor verhalen met lieve warme mensen en waarin het goed afloopt.

Ik was aan dit boek al begonnen voor ik de laatste 2 hieraan voorafgaande heb gelezen, dus moest soms moeite doen om weer verder te lezen, maar ben blij met het einde. Dubbel, zowel met het einde van het boek als dat ik er mee klaar ben 🙂.

De onwaarschijnlijke reis

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

