Verschil mag er zijn

Na langere tijd weer een boek uitgelezen. Deze keer niet gemakkelijk. Ik heb er lang over gedaan omdat er aan één kant natuurlijk steeds andere dingen belangrijk waren, maar aan de andere kant het gewoon een moeilijk boek is.

Martine Delfos is psycholoog en heeft dit boek geschreven nadat ze een wetenschappelijk boek had gepubliceerd “De schoonheid van het verschil. Waarom mannen en vrouwen verschillend zijn én hetzelfde”. Het boek wat ik las, voor niet-wetenschappers geschreven, is al in 2008 verschenen. Het lag al lang bij mij in de kast, maar pas nu gelezen dus. Het boek gaat over dat er naast verschillen ook overeenkomsten zijn tussen mannen en vrouwen. En het is noodzakelijk dat te ontdekken en onderkennen om relaties tussen mannen en vrouwen te begrijpen. Kijk vooral even hier naar een samenvatting.

Ik ga de hoofd-inhoudsopgave weergeven, omdat samenvatten voor mij echt teveel gevraagd is. En alle onderverdelingen overschrijven lijkt me dan ook weer teveel van het goede.

1 Verschillend en hetzelfde

2 Evolutie: de noodzaak tot verschil en overeenkomst

3 Het socioschema

4 Van voortplanting tot orgasme: de menselijke selectie

5 De zegeningen en de vloek van de seksuele revolutie

6 Het angstmodel: angst, agressie en depressie

7 Het psychosomatiekmodel: ziekten en sekseverschillen

8 Emancipatie en opvoeding

Ik ben onder de indruk. Een prachtig boek, hoewel soms hard werken toch echt toegankelijk geschreven. Leerzaam, zelfs na jaren nagedacht te hebben over mensen en eindeloos veel studenten verpleegkunde te hebben voorbereid op zorgen voor mensen.

De laatste zin voorafgaand aan de Noten: We hoeven niet alles te begrijpen, als we maar begrijpen dát we het niet begrijpen, dan gaan we vanzelf respectvoller met de ander om.

Ik hoop maar dat het zo zal werken voor velen die in relaties problemen ervaren.

IMG_0127

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

