As in tas

Jelle Brandt Corstius schreef een bijzonder boek(je). Uitgeverij Das Mag stuurde een mail met de vraag of ik het boek voorafgaand aan de officiële publicatie wilde bestellen met toestemming om het aankoopbedrag van mijn rekening te mogen afschrijven. Ik kende natuurlijk de naam, maar moest aan mezelf bekennen dat ik nog nooit iets van de schrijver had gelezen. En omdat ik niet of nauwelijks TV kijk had ik eigenlijk ook niet veel van zijn TV werk gezien. Weliswaar wel over gehoord door partner, maar toch…

Het antwoord was Ja, dat is goed, en na enige tijd werd het boek per post binnen gebracht. Partner las het eerst. Wilde dat heel graag. Wist wel een en ander van deze man. Wilde me steeds iets eruit vertellen, wat ik niet wilde :-). Maar vandaag las ik het dan toch zelf.

Mooi, ontroerend zo nu en dan, met humor, lief, zonder spijt, met bijzondere herinneringen aan een bijzondere vader. Partner hier vertelde over de deelname van de zus van de schrijver, Aaf Brandt Corstius, aan de dirigentenwedstrijd op TV en hoe hij, natuurlijk gezocht door de camera, met overgave en volle aandacht naar haar keek. Zo, denk ik, schreef hij ook dit boek.

De vader, Hugo Brandt Corstius, de aanleiding voor het boek, overleed al weer 2 jaar geleden en de fietstocht vond plaats 2 maanden na zijn dood. De manier waarop de zoon nu terug kijkt naar de fietstocht en de vader vind ik prachtig. En het is met een glimlach  om in het begin van het boek te lezen dat schrijver overdag gelukkig is en in de nacht nachtmerries heeft over het kwijtraken van dat geluk. Hoe menselijk.

En Battus Opperlans!, de uitgave uit 2002, staat hier al die jaren al in de kast en wordt zo nu en dan opgepakt om van zomaar een stukje te genieten. Bedankt zoon voor het verhaal over de vader.

As in tas JB Corsius

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

