Kroniek van een karakter.

Hoe lang al niet ligt dit boek in de kast. Geen idee. De eerste druk verscheen in 2 delen in 1987, mijn boek is een bekorte druk uit 1992 en opnieuw uitgegeven in 2004. Jeroen Brouwers, brieven geschreven tussen 1976 en 1986. Ooit heel lang geleden las ik Zonsopgangen boven zee, 1978, de Indië-romans, Het verzonkene, Bezonken rood en De zondvloed (1979, 1981 en 1988 later in één band uitgegeven) en Geheime kamers, 2000. Ik kon me er niet veel van herinneren. Door deze kroniek te lezen, kwam er heel veel weer terug want in dit brievenboek gaat het over de periode waarin die boeken tot stand kwamen (behalve Geheime kamers, dat is van later).

Ik heb er zo ontzettend van genoten. Zoveel herinneringen aan die tijd. Met zoveel humor, maar ook neerslachtigheid geschreven, met zoveel hartstocht zichzelf laten zien in brieven aan verschillende mensen, waarvan sommigen heel vaak, anderen minder worden aangeschreven. Met uitgesproken meningen over zaken en mensen, over het hebben van een jong kind, over huwelijken en vreemd gaan, heerlijk, heerlijk.

Wat mij ook heel erg opgevallen is, is de energie die de schrijver stopt in brieven aan mensen waarmee het niet goed gaat. Troostend, vol van aandacht en liefde. Maar veelal is het ook klagen over zijn lijf en leven, het literaire wereldje waarin mensen aandacht krijgen die dat niet of minder verdienen en mensen die prachtig schrijven niet worden geëerd. De laatste brief is van juni 1986. Wat zou ik graag nu doorlezen in zijn volgende 30 jaar. Maar zoals te zien op deze wiki-pagina is er nog genoeg te lezen van deze prachtige schrijver. Na eerst weer wat andere boeken te lezen, kom ik vast nog een keer terug bij Brouwers. Wat een heerlijk, heel vaak zo geestig boek is dit.

JeroenBrouwers

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

