Het leven bestaat niet.

Hendrickje Spoor schreef dit boek in 2001. En doordat ik naar wat informatie op zoek was ontdekte ik dat er in 2005 een film gemaakt is naar het boek. Het is een beetje een triest boek vind ik. Ook wat langdradig zo nu en dan. Het leven van de 14 jarige Heleen in de jaren 70 is niet gemakkelijk onder andere door de levensstijl van haar gescheiden ouders. Ze wordt daarnaast ook nogal gepest op school, maar mij is niet zo duidelijk waarom dat is. Misschien omdat ze arrogant lijkt.

Uiteindelijk gaat het vooral over het ontdekken van seksualiteit en toegeven aan de verwachting van haar vriendje om zich te laten ontmaagden, brengt geen plezier. Ook het meedoen met vrienden aan het blowen in een kraakpand doet haar niet echt veel.

Ach, een verscheurd gezin, 14 jaar zijn, volwassenen die ook maar wat aanklooien lijkt het, alles bij elkaar net de moeite om het boek uit te lezen.

Hier een korte samenvatting, en hier een hele lange. Grappig die scholieren-site.

Het boek kwam overigens bij mij in huis uit de nalatenschap van mijn moeder, maar die heeft het zeer waarschijnlijk van mij gekregen want de boeken uit de serie Schrijvers van nu van de ECI kwamen wel hier in huis en niet bij haar :-).

Het leven bestaat niet

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

