De 351 boeken van Irma Arcuri

Wat een geheimzinnig boek. Het was de eerste roman die David Bajo schreef in 2008. Ik heb geen herinnering aan waarom het boek in huis is gekomen, maar het lag er al lang.

Op deze pagina is een recensie geschreven waar ik me grotendeels in kan vinden. Ook ik heb niet echt zicht op wat de wiskundige vergelijkingen betekenden, maar had ook geen moeite om daar overheen te lezen. De beschrijvingen van de relaties van Philip, de hoofdpersoon, met de mensen om hem heen vond ik prachtig om te lezen net als de seksuele gebeurtenissen. Zonder schaamte mooi.

Het boek Don Quichot en de schrijver Cervantes waren mij bekend en dat maakte wel veel uit vond ik. Het dwalen en zoeken van Philip en de stiefzoon Sam en vriendin Lucia zijn zeer verweven met dit boek. En veel van de verwijzingen naar literatuur waren voor mij ook punten van houvast.

Dat de liefde voor Irma niet opnieuw kan worden vormgegeven omdat ze niet wordt gevonden, voel ik niet als jammer. Wel dat de liefde voor de “vervangende” Lucia niet verder kan worden ontdekt ervoer ik als een gemis aan het eind van het boek.

Maar tegelijkertijd vind ik het wel ontroerend dat liefde en geluk zo verweven zijn met verdriet en onvermogen. In mijn beleving waren afstandelijkheid en wiskunde geen struikelblokken. Ik was geboeid van het begin tot het eind en wist eigenlijk al die tijd dat Irma niet gevonden zou worden binnen het verhaal. Daardoor was ik wel heel benieuwd hoe het boek dan afgesloten zou worden. Open. Dat is eigenlijk het enige woord wat past. Volledig open. “We hebben plekken en mensen nodig om naar terug te keren”. Zowel van echte als van imaginaire en gedroomde reizen denk ik.

351boeken IrmaArcuri

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

