De Alchemist

Ik begon op de avond van de staatsgreep in Turkije om ongeveer 20.00 uur te lezen en om 23.45 uur was het boek uit. Ik herinner me niet waarom ik het nooit eerder heb gelezen want het is al lang in huis. Ik weet ook niet of ik het heb gekregen of ooit zelf aangeschaft. Een wereldberoemd boek. Paulo Coelho schreef dit boek in 1988, mijn exemplaar is de zevenenvijftigste Nederlandstalige druk uit 2008.

Ondanks dat ik niet zo van esoterisch en geloven in een god ben, heb ik het met veel plezier gelezen. De manier van schrijven sprak me aan. En de jongen Santiago is een mooi mens om te volgen op zijn zoektocht naar zichzelf en zijn toekomst. Dat hij uiteindelijk gewoon een echte schat vindt van goud en juwelen heeft iets aards waar ik wel van hou. Ook heb ik er wel van genoten dat de schrijver het boek besluit met een nuchtere opmerking dat Santiago naar zijn geliefde Fatima terug gaat. Een kus van de wind wat een kus van Fatima is laat hem zeggen “Ik kom, Fatima”. Heerlijk.

Jezelf verplichten om een vastgesteld aantal boeken te lezen in een jaar, mijn Hebban Reading Challenge, geeft me weliswaar nog wat weinig, maar toch net genoeg stimulans om tijd aan lezen te besteden. Dit boek was weer een heel plezierige ervaring.

De Alchemist

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

