De gelukkige klas

Na al die jaren en jaren en al weer 2½ jaar niet meer werkzaam in het onderwijs, eindelijk dit prachtige boek van Theo Thijssen gelezen. Omdat het boek geschreven is in 1926 en heruitgegeven in 2007 is er natuurlijk al heel veel over gezegd door anderen. Op Literair Nederland staat dit stuk en op Wikipedia heeft het boek een eigen pagina.

Ik was nooit lid van de bibliotheek, maar mijn moeder wel en na haar overlijden kwam deze 2007 editie in huis. Na ruim 6 jaar heb ik het uit het mandje met oude boeken die uit haar huis kwamen gehaald en meegenomen op vakantie. Ik was er heel blij mee. Wat ontroerend mooi en helder geschreven. En ik dacht echt ‘dat zou ook nu nog iedereen die in het onderwijs werkt moeten lezen. Ook in het middelbaar en hoger onderwijs’. Indrukwekkend hoe de schrijver de hoofdpersoon/onderwijzer in zijn dagboek laat schrijven over de kinderen waar hij les aangeeft. De zorgen, maar ook het vertrouwen, het geloven in de kinderen. Maar ook de zorg over de gezinnen waar ze uit komen, de armoede, het ‘doorleren’ niet passend vinden in hun cultuur of niet van belang vinden. Prachtig!

Ik moest ook steeds denken aan al die kinderen die in deze tijd door omstandigheden thuis niet die kansen krijgen die ze verdienen. Wat is dit boekje nog eigentijds na 90 jaar. Onvoorstelbaar.

Hoe collega’s, maar ook vooral zijn vrouw, heel anders denken over ‘de armoedige kindertjes die nergens toe in staat zullen zijn’ pijn doet bij meester Staal, kon ik goed invoelen. Ik was dan ook heel benieuwd hoe dat nou moest aflopen in dat huwelijk. Het sterven van de meester maakte verdere invulling door de schrijver overbodig.

Gelukkige klas

 

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

