Vader

Tijdens de vakantie in Frankrijk ben ik begonnen aan de serie van 6 boeken van Karl Ove Knausgård, Mijn strijd. Ik had ze al eerder steeds gekocht als een boek in het Nederlands was vertaald en digitaal beschikbaar was, maar was er eerder niet toe gekomen.

Nu dan begonnen met het eerste boek, Vader. En zonder meer geboeid van de eerste tot de laatste bladzijde. Verbazend hoe een schrijver zoveel woorden heeft voor een grotendeels gewoon bestaan. Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. De relatie met zijn vader wordt door hem anders ervaren dan men ‘van buiten gezien’ kan interpreteren of begrijpen. Ik vond het bijzonder dat het mij wel zeer boeide, maar dat er tegelijkertijd geen diepe emotie ontstond terwijl er toch zoveel narigheid wordt opgesomd.

Ik las het misschien toch meer als een roman dan als het echte leven van Karl Ove. Ik vond deze recensie die uitgebreid op de inhoud van het boek ingaat. Lees ook vooral de eerste reactie, geschreven door Anoniem en zonder vermelding van bronnen. De schrijfster van het blog reageert positief op deze bijdrage. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen, maar las het ook wel met een glimlach.  Na Vader direct begonnen aan het tweede boek Liefde, waarover binnenkort meer. En dat, door omstandigheden, gelezen op mijn iPhone. Dat viel me alles mee trouwens. Het zal even duren, maar ik weet nu wel dat ik alle delen zal lezen.

Vader

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

