De dood van Murat Idrissi

Na Postma gelijk de volgende dag het boekje van Tommy Wieringa gelezen. Gekregen van een goede vriend. Ik had de recensie in NRC gelezen. Maar later ook die in De Volkskrant.  En er waren wel meer positieve berichten. Gever en partner hadden het eerst gelezen en waren niet negatief. En dan ik dus. In een paar uur was ik er doorheen. Omdat de dood van tevoren bekend is, is dat geen schok. De aanleiding voor de keuze om Murat mee te nemen vond ik wel boeiend om te lezen. Meegenomen in die hitte en armoe van Marokko. De spanning tijdens het lezen was heel wisselend. Soms nieuwsgierig, soms ook “schiet nou eens op”. De beide hoofdpersonen, Thouraya en Ilham, zijn voor mij wisselend interessant beschreven. De verschillen tussen beide meiden zijn wel goed neergezet. Ik vroeg me wel regelmatig af wat de mensen in Nederland van Marokkaanse afkomst hier nou van vinden. Is dit nou echt wat die jonge mannen en vrouwen zijn in dit land? Daar heb ik eigenlijk alleen in deze recensie iets van terug gezien. En dan niet door de betrokkenen beschreven. En nog even snel die Noureddine neerzetten als een ‘nabootser’. Tja. Mij lijkt het allemaal tamelijk beledigend en niet erg eerlijk. Maar ja, roman hė.

Toch maakte het me wel nieuwsgierig naar de afloop. Het gekke is dat je dat eigenlijk wel weet, want ze kunnen moeilijk met dat stinkende lijk doorrijden naar Nederland, maar de manier waarop dan uiteindelijk de keuze wordt gemaakt, na het stelen van een creditkaart van een onderweg ontmoette jongeman uit Nederland, zelfde afkomst, cliché, cliché, alleen maar willen neuken, lucht dan toch op. Letterlijk :-).

Misschien heb ik de diepte die bedoeld was gemist, aardig boekje, niet echt indrukwekkend wat mij betreft.

De dood van Murat

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

